V dobách, kdy lidé žili kočovným životem lovců a sběračů, neměl nikdo příliš majetku. Vlastně prakticky vše, co daný člověk vlastnil, se dalo odnést na zádech. Pouze někdy, když bylo například potřeba odnést větší množství pazourku z naleziště, se na tomto úkolu podíleli všichni členové tlupy.
Avšak jakmile člověk začal krajinu osídlovat a přetvářet k obrazu svému, kdy začal hromadit majetek, se situace změnila. Ti bohatší toho najednou měli tolik, že by to rozhodně nepobrali. Navíc se také začal vyrábět první nábytek, byť v té době ještě velmi primitivní, který také nebylo v případě stěhování snadné přepravit.
Bylo proto třeba vymyslet způsob, jak dokázat dostat z místa na místo i těžké a objemné věci, se kterými si jeden člověk sám neporadil, a to rychle a efektivně. Tak vznikla první tažná zařízení. Šlo vlastně o káry, poháněné lidskou či zvířecí silou, buď dobytka, nebo později koňskou.
Jelikož to bylo ještě před vynálezem kola, byl spodek tvořen sanicemi. Ty práci příliš neulehčovaly, avšak stále to bylo lepší, než kdyby primitivní vůz neměl nic.
Vynález kola pak přinesl revoluci. Najednou se bylo možno pohybovat mnohem rychleji a efektivněji, a ani zvířata se tak brzy neunavila. Otevřelo také možnosti cestování, neboť nyní byly vozy schopné urazit i velké vzdálenosti v poměrně rozumném čase.
A tento typ, ač stále zdokonalovaný, zůstal standardem až do vynálezu parního stroje a začátku vědeckotechnické revoluce. Nyní již nebylo nutno spoléhat na zvířata, nyní je mohl nahradit výkonný stroj, který se nejen neunavil, ale byl i mnohem rychlejší. Jako první se objevila železnice, avšak netrvalo dlouho a přišly i první automobily.
Vývoj se však nezastavil. Benzinový motor http://www.autoforum.cz/technika/motor-ktery-ma-zesmesni-i-bugatti-je-hotovy-sileny-12-3-v16-dava-5-076-koni/ znamenal další skok kupředu. Nyní byla cesta otevřená pro každého, kdo o ni měl zájem. Tažná zařízení se stala dostupná i běžným lidem a se stále rostoucím počtem vyrobeného zboží se zvyšoval i jejich počet.
A tak se dostáváme k dnešku. Příště, až uvidíte na silnici kamion, vzpomeňte si, jak dlouhá cesta k němu vedla, a co jsme všechno dokázali. Rozhodně je to jeden ze symbolů pokroku.